Nowe wytyczne UODO dotyczące pracy zdalnej

5 maja 2020


Urząd Ochrony Danych Osobowych w dniu 4 maja 2020 roku opublikował nowe wytyczne dotyczące korzystania z dokumentacji papierowej podczas wykonywania pracy zdalnej.

Prezes Urzędu zaznaczył, iż pracownicy podczas pracy zdalnej mogą przetwarzać dane osobowe tylko w celach związanych z wykonywaniem swoich obowiązków służbowych oraz muszą zapewnić ich bezpieczeństwo, przestrzegając wewnętrzne polityki oraz inne procedury przyjęte w tym zakresie przez pracodawcę. Ponadto pracownicy nie mogą samowolnie wynosić dokumentacji w postaci papierowej poza określony przez pracodawcę obszar przetwarzania danych.

Prezes Urzędu uznał, iż wykorzystywanie dokumentacji w formie papierowej nie jest uzasadnione  jeżeli pracodawca:

  • wdrożył elektroniczny obieg dokumentów, a pracownik ma bezpieczny dostęp do niezbędnych do pracy danych osobowych przy pomocy środków komunikacji elektronicznej
  • ma możliwość szybkiego, sprawnego i bezpiecznego wdrożenia elektronicznego obiegu dokumentacji;
  • może udostępnić pracownikowi odpowiednio zabezpieczone (m.in. zaszyfrowane) elektroniczne kopie niezbędnych dokumentów.

Jeżeli pracodawca nie ma możliwości wprowadzenia ww. działań, może pozwolić na pracę zdalną
z wykorzystaniem dokumentów w formie papierowej, ale jest zobowiązany do przestrzegania wszelkich zasad ochrony danych osobowych i wprowadzeniu odpowiednich procedur polegających w szczególności na:

  • zapewnieniu ewidencjonowania wydanych dokumentów zawierających dane osobowe,
  • zapewnieniu, że udostępnione dokumenty będą przechowywane przez pracownika przez okres niezbędny do wykonania określonego zadania podczas pracy zdalnej,
  • ograniczeniu liczby dokumentów wynoszonych z siedziby administratora,
  • zobowiązaniu pracowników do odpowiedniego zabezpieczenia danych osobowych podczas wynoszenia dokumentacji,
  • zobowiązaniu pracowników do odpowiedniego zabezpieczenia danych w miejscu wykonywania pracy zdalnej,
  • zapewnieniu, że pracownik będzie wykorzystywał pozyskane dane osobowe wyłącznie w tym celu, w jakim byłyby wykorzystywane w siedzibie zakładu pracy;
  • określeniu procedury związanej z niszczeniem dokumentów,
  • zapewnieniu, że pracownik będzie zgłaszał pracodawcy każdy incydent bezpieczeństwa zgodnie z procedura postępowania w sprawie naruszeń ochrony danych, tak aby administrator mógł się wywiązać z obowiązku nałożonego na mocy art. 33 ust. 1 RODO.

Źródło: https://uodo.gov.pl/pl/138/1513

Kancelaria TURCZA wychodząc zapotrzebowaniu przedsiębiorców świadczy usługi prawne dotyczące pracy zdalnej. Więcej można dowiedzieć się tutaj:

LINK DO ZAKŁADKI: PRAWNA REGULACJA PRACY ZDALNEJ

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

AKTUALNOŚCI

Nowelizacja Kodeksu Spółek Handlowych

Nowelizacja Kodeksu Spółek Handlowych

Dnia 09 lutego 2022 roku Sejm uchwalił długo przygotowywaną nowelizację kodeksu spółek handlowych. Jest to jedna z największych nowelizacji KSH....

KONTAKT

formularz kontaktowy

    Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Radców Prawnych Marek Turcza z siedzibą w Poznaniu (60-347), ul. Grochowska 56, REGON: 120119490, NIP: 9451892838. Informacje w przedmiocie warunków i zasad ochrony danych osobowych znajdują się na stronie https://turcza.com.pl/odo/.

     

    TURCZA Kancelaria Radców Prawnych

    NIP: 945-189-28-38

    Telefon: +48 61 666 37 60

    FAX: +48 61 666 37 59

    E-mail: kancelaria@turcza.com.pl

    Oddział Poznań

    ul. Palacza 144
    60-278 Poznań

    Oddział Leszno

    ul. Niepodległości 49
    64-100 Leszno

    znajdź nas

    TURCZA Kancelaria Radców Prawnych

    ul. Grochowska 56
    60-347 Poznań

    NIP: 945-189-28-38

    Telefon: +48 61 666 37 60
    E-mail: kancelaria@turcza.com.pl

    Godziny otwarcia: od pon do pt - 8.30-16.30

     

    O kancelarii

    Zespół Kancelarii TURCZA składa się z radców prawnych i adwokatów o zróżnicowanym i bogatym doświadczeniu zawodowym. Biznesowi klienci otrzymują merytoryczne wsparcie niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa i jego zasięgu działania. Kancelaria zapewnia opiekę prawną wykraczającą poza granice kraju za sprawą aktywnej współpracy w ramach międzynarodowej organizacji The Law Firm Network.

    Copyright © 2022 TURCZA Kancelaria Radców Prawnych. All rights reserved.