Nowe wytyczne UODO dotyczące pracy zdalnej
5 maja 2020
Urząd Ochrony Danych Osobowych w dniu 4 maja 2020 roku opublikował nowe wytyczne dotyczące korzystania z dokumentacji papierowej podczas wykonywania pracy zdalnej.
Prezes Urzędu zaznaczył, iż pracownicy podczas pracy zdalnej mogą przetwarzać dane osobowe tylko w celach związanych z wykonywaniem swoich obowiązków służbowych oraz muszą zapewnić ich bezpieczeństwo, przestrzegając wewnętrzne polityki oraz inne procedury przyjęte w tym zakresie przez pracodawcę. Ponadto pracownicy nie mogą samowolnie wynosić dokumentacji w postaci papierowej poza określony przez pracodawcę obszar przetwarzania danych.
Prezes Urzędu uznał, iż wykorzystywanie dokumentacji w formie papierowej nie jest uzasadnione jeżeli pracodawca:
- wdrożył elektroniczny obieg dokumentów, a pracownik ma bezpieczny dostęp do niezbędnych do pracy danych osobowych przy pomocy środków komunikacji elektronicznej
- ma możliwość szybkiego, sprawnego i bezpiecznego wdrożenia elektronicznego obiegu dokumentacji;
- może udostępnić pracownikowi odpowiednio zabezpieczone (m.in. zaszyfrowane) elektroniczne kopie niezbędnych dokumentów.
Jeżeli pracodawca nie ma możliwości wprowadzenia ww. działań, może pozwolić na pracę zdalną
z wykorzystaniem dokumentów w formie papierowej, ale jest zobowiązany do przestrzegania wszelkich zasad ochrony danych osobowych i wprowadzeniu odpowiednich procedur polegających w szczególności na:
- zapewnieniu ewidencjonowania wydanych dokumentów zawierających dane osobowe,
- zapewnieniu, że udostępnione dokumenty będą przechowywane przez pracownika przez okres niezbędny do wykonania określonego zadania podczas pracy zdalnej,
- ograniczeniu liczby dokumentów wynoszonych z siedziby administratora,
- zobowiązaniu pracowników do odpowiedniego zabezpieczenia danych osobowych podczas wynoszenia dokumentacji,
- zobowiązaniu pracowników do odpowiedniego zabezpieczenia danych w miejscu wykonywania pracy zdalnej,
- zapewnieniu, że pracownik będzie wykorzystywał pozyskane dane osobowe wyłącznie w tym celu, w jakim byłyby wykorzystywane w siedzibie zakładu pracy;
- określeniu procedury związanej z niszczeniem dokumentów,
- zapewnieniu, że pracownik będzie zgłaszał pracodawcy każdy incydent bezpieczeństwa zgodnie z procedura postępowania w sprawie naruszeń ochrony danych, tak aby administrator mógł się wywiązać z obowiązku nałożonego na mocy art. 33 ust. 1 RODO.
Źródło: https://uodo.gov.pl/pl/138/1513
Kancelaria TURCZA wychodząc zapotrzebowaniu przedsiębiorców świadczy usługi prawne dotyczące pracy zdalnej. Więcej można dowiedzieć się tutaj:
BĄDŹ NA BIEŻĄCO
AKTUALNOŚCI
Nowelizacja Kodeksu Spółek Handlowych
Dnia 09 lutego 2022 roku Sejm uchwalił długo przygotowywaną nowelizację kodeksu spółek handlowych. Jest to jedna z największych nowelizacji KSH....
🥚🌼🥚 Spokojnych Świąt Wielkanocnych 2022!
Z okazji Świąt Wielkanocnychwszystkim naszym Partnerom, Przyjaciołom,Klientom i Współpracownikom życzymywszystkiego co najlepsze i...
Pomoc obywatelom Ukrainy – informacje dla przedsiębiorców
W dniu 09 marca 2022 roku sejm uchwalił ustawę o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego Państwa. Ustawa w...
Reklama w mediach społecznościowych pod lupą UOKIK – publikacja w OOH Magazine
We wrześniu 2021 roku na portalach społecznościowych zawrzało. Prezes UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie treści sponsorowanych na...
KONTAKT
formularz kontaktowy
TURCZA Kancelaria Radców Prawnych
NIP: 945-189-28-38
Telefon: +48 61 666 37 60
FAX: +48 61 666 37 59
E-mail: kancelaria@turcza.com.pl

Oddział Poznań
ul. Palacza 144
60-278 Poznań

Oddział Leszno
ul. Niepodległości 49
64-100 Leszno
znajdź nas
TURCZA Kancelaria Radców Prawnych
ul. Grochowska 56
60-347 Poznań
NIP: 945-189-28-38
Telefon: +48 61 666 37 60
E-mail: kancelaria@turcza.com.pl
Godziny otwarcia: od pon do pt - 8.30-16.30
O kancelarii
Zespół Kancelarii TURCZA składa się z radców prawnych i adwokatów o zróżnicowanym i bogatym doświadczeniu zawodowym. Biznesowi klienci otrzymują merytoryczne wsparcie niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa i jego zasięgu działania. Kancelaria zapewnia opiekę prawną wykraczającą poza granice kraju za sprawą aktywnej współpracy w ramach międzynarodowej organizacji The Law Firm Network.
Nawigacja strony
Copyright © 2022 TURCZA Kancelaria Radców Prawnych. All rights reserved.