Nowe wytyczne UODO dotyczące pracy zdalnej

5 maja 2020


Urząd Ochrony Danych Osobowych w dniu 4 maja 2020 roku opublikował nowe wytyczne dotyczące korzystania z dokumentacji papierowej podczas wykonywania pracy zdalnej.

Prezes Urzędu zaznaczył, iż pracownicy podczas pracy zdalnej mogą przetwarzać dane osobowe tylko w celach związanych z wykonywaniem swoich obowiązków służbowych oraz muszą zapewnić ich bezpieczeństwo, przestrzegając wewnętrzne polityki oraz inne procedury przyjęte w tym zakresie przez pracodawcę. Ponadto pracownicy nie mogą samowolnie wynosić dokumentacji w postaci papierowej poza określony przez pracodawcę obszar przetwarzania danych.

Prezes Urzędu uznał, iż wykorzystywanie dokumentacji w formie papierowej nie jest uzasadnione  jeżeli pracodawca:

  • wdrożył elektroniczny obieg dokumentów, a pracownik ma bezpieczny dostęp do niezbędnych do pracy danych osobowych przy pomocy środków komunikacji elektronicznej
  • ma możliwość szybkiego, sprawnego i bezpiecznego wdrożenia elektronicznego obiegu dokumentacji;
  • może udostępnić pracownikowi odpowiednio zabezpieczone (m.in. zaszyfrowane) elektroniczne kopie niezbędnych dokumentów.

Jeżeli pracodawca nie ma możliwości wprowadzenia ww. działań, może pozwolić na pracę zdalną
z wykorzystaniem dokumentów w formie papierowej, ale jest zobowiązany do przestrzegania wszelkich zasad ochrony danych osobowych i wprowadzeniu odpowiednich procedur polegających w szczególności na:

  • zapewnieniu ewidencjonowania wydanych dokumentów zawierających dane osobowe,
  • zapewnieniu, że udostępnione dokumenty będą przechowywane przez pracownika przez okres niezbędny do wykonania określonego zadania podczas pracy zdalnej,
  • ograniczeniu liczby dokumentów wynoszonych z siedziby administratora,
  • zobowiązaniu pracowników do odpowiedniego zabezpieczenia danych osobowych podczas wynoszenia dokumentacji,
  • zobowiązaniu pracowników do odpowiedniego zabezpieczenia danych w miejscu wykonywania pracy zdalnej,
  • zapewnieniu, że pracownik będzie wykorzystywał pozyskane dane osobowe wyłącznie w tym celu, w jakim byłyby wykorzystywane w siedzibie zakładu pracy;
  • określeniu procedury związanej z niszczeniem dokumentów,
  • zapewnieniu, że pracownik będzie zgłaszał pracodawcy każdy incydent bezpieczeństwa zgodnie z procedura postępowania w sprawie naruszeń ochrony danych, tak aby administrator mógł się wywiązać z obowiązku nałożonego na mocy art. 33 ust. 1 RODO.

Źródło: https://uodo.gov.pl/pl/138/1513

Kancelaria TURCZA wychodząc zapotrzebowaniu przedsiębiorców świadczy usługi prawne dotyczące pracy zdalnej. Więcej można dowiedzieć się tutaj:

LINK DO ZAKŁADKI: PRAWNA REGULACJA PRACY ZDALNEJ

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

AKTUALNOŚCI

Nowości w prawie – 2021 rok

Nowości w prawie – 2021 rok

  PO1 stycznia 2021 r. – Zmiana statusu osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą Od dnia wejścia w życie regulacji przepisy dotyczące...

Tarcza antykryzysowa 6.0 – aktualizacja

Tarcza antykryzysowa 6.0 – aktualizacja

Rozwiązania Tarczy 6.0 mają wspomóc przedsiębiorców z około 40 branż. Dotyczy ona w szczególności takich branż jak handel, turystyka, siłownie, czy...

Tarcza Antykryzysowa 6.0 – opracowanie

Tarcza Antykryzysowa 6.0 – opracowanie

W DNIU 26 PAŹDZIERNIKA 2020 R. DO SEJMU WPŁYNĄŁ POSELSKI PROJEKT USTAWY O ZMIANIE USTAWY O SZCZEGÓLNYCH ROZWIĄZANIACH ZWIĄZANYCH Z ZAPOBIEGANIEM,...

Wsparcie prawne w kryzysie dla firm

Wsparcie prawne w kryzysie dla firm

Obecna sytuacja gospodarcza stanowi poważne zagrożenie dla ciągłości funkcjonowania wielu podmiotów gospodarczych. Chcąc zapewnić najwyższej jakości...

Opracowanie nowego projektu ustawy antykryzysowej

Opracowanie nowego projektu ustawy antykryzysowej

Przekazujemy ważny materiał: OPRACOWANIE PROJEKTU USTAWY O SZCZEGÓLNYCH INSTRUMENTACH WSPARCIA W ZWIĄZKU Z ROZPRZESTRZENIANIEM SIĘ WIRUSA SARS-COV-2 Zachęcamy do zapoznania się z materiałem i skorzystania z …

Ważna informacja dla klientów

Ważna informacja dla klientów

Szanowni Państwo, Mając na względzie dynamikę zdarzeń związanych z wystąpieniem wirusa COVID-19 na terenie naszego kraju, chcielibyśmy zaktualizować...

Radca prawny Wojciech Gwóźdź w „Dzienniku Gazecie Prawnej”

Radca prawny Wojciech Gwóźdź w „Dzienniku Gazecie Prawnej”

W dzisiejszym artykule w Dzienniku Gazecie Prawnej (dodatek Samorząd i Administracja) poświęconym tematyce gruntów przeznaczonych pod budownictwo w ramach programu Mieszkanie Plus opublikowano wypowiedź naszego eksperta z zakresu prawa nieruchomości…

AML w branży automotive

AML w branży automotive

Kancelaria TURCZA przeprowadza wdrożenia wymogów „Anti-money laundering” w branży automotive. Chcielibyśmy zaprosić Państwa do odwiedzenia zakładki poświęconej AML na naszej stronie: https://turcza.com.pl/aml/

Nowe szkolenie dla deweloperów „3w1”

Nowe szkolenie dla deweloperów „3w1”

Szanowni Państwo, Przedstawiamy nasze nowe szkolenie "3w1" dedykowane dla branży deweloperskiej. Podczas sześciu godzin nasi eksperci – doświadczeni...

Nowy portal RODO – iodkancelaria.pl

Nowy portal RODO – iodkancelaria.pl

Szanowni Państwo, Zespół Kancelarii TURCZA od kilku lat specjalizuje się w tematyce ochrony danych osobowych. Możemy pochwalić się licznymi audytami, wdrożeniami, autorskimi szkoleniami, aktywnym doradztwem, jak również przejęciem funkcji IOD w organizacjach…

KONTAKT

formularz kontaktowy

    Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Radców Prawnych Marek Turcza z siedzibą w Poznaniu (60-278), ul. Palacza 144, REGON: 120119490, NIP: 9451892838. Informacje w przedmiocie warunków i zasad ochrony danych osobowych znajdują się na stronie https://turcza.com.pl/odo/.

     

    TURCZA Kancelaria Radców Prawnych

    NIP: 945-189-28-38

    Telefon: +48 61 666 37 60

    FAX: +48 61 666 37 59

    E-mail: kancelaria@turcza.com.pl

    Oddział Poznań

    ul. Palacza 144
    60-278 Poznań

    Oddział Leszno

    ul. Niepodległości 49
    64-100 Leszno

    znajdź nas

    Biuro

    TURCZA Kancelaria Radców Prawnych

    ul. Palacza 144
    60-278 Poznań

    Telefon: +48 61 666 37 60
    E-mail: kancelaria@turcza.com.pl

    Godziny otwarcia: od pon do pt - 8.30-16.30

     

    O kancelarii

    Zespół Kancelarii składa się z grupy prawników o zróżnicowanym i bogatym doświadczeniu zawodowym. Doradzamy klientom biznesowym niezależnie od wielkości firmy i zasięgu działania.

     

    Copyright © 2021 TURCZA Kancelaria Radców Prawnych. All rights reserved.